VAGTTÅRNETS BESYNDERLIGE FORTOLKNING AF DANIELS BOG
af Jette Svane
I 1999 udgav Vagttårnsselskabet en bog med titlen "Giv agt
på Daniels profeti".
Ikke siden "Ske din vilje" udkom i 1958, har Vagttårnet udgivet en bog, som forklarer Daniels Bog vers for vers.
Med den nye bog er der imidlertid ikke kommet meget
"nyt lys". Alt står ved det gamle med hensyn til Vagttårnets
evne til at dreje opfyldelsen af bibelvers hen på netop deres organisation .
Det specielle ved Daniels Bog er nok det, at den appellerer til religiøse sværmere, som spekulerer i verdens ende,
og til sekter, der mener at sidde inde med "den endelige sandhed".
Her tænker jeg først og fremmest på den
virkning, som ordene fra en engel i Daniel 12:9-10 har på sådanne mennesker: "Gå bort, Daniel, for ordene er
der sat lukke og segl til endens tid.
Mange skal sigtes,
renses og lutres, men de gudløse handler ugudeligt, og ingen af de gudløse skal forstå, men det skal de forstandige."
Ja, hvem vil ikke gerne høre til de
forstandige? Vagttårnsselskabet mener selvfølgelig, at det som det eneste samfund forstår at udlægge Daniels profetier, ligesom det også mener at kunne forklare følgende ord
fra Daniels Bog: "Fra den tid det daglige
offer ophæves og ødelæggelsens vederstyggelighed rejses,
skal der gå 1290 dage. Salig er den, der holder ud og oplever 1335 dage." (Daniel 12:11-12).
Disse ord har gennem tiden givet næring til fantasien
hos mange "endetidsprofeter" og gør det stadigvæk. Det
samme kan siges om fortolkningen af Nordens og Sydens
konge i det 11. kapitel af Daniels Bog.
For de vidner, der med
et åbent sind derfor går i gang med at læse "Giv agt på Daniels profetier", kan bogen måske virke
spændende.
De får indgivet en følelse af, at de er på
vej til at få indblik i fortid, nutid og fremtid, som
det kun er nogle ganske få beskåret. Men efter min mening tangerer bogens indhold noget, der ligner religiøst svindel.
Alle historisk sagkyndige er enige om, at versene i
Daniels Bog kapitel 11 og 12 tager sit udgangspunkt i
tiden efter Alexander Den Store (død 323 f.v.t.), og at
e slutter med den syriske hersker Antiocos IV Ephifanes,
som døde i 164 f.v.t. Men ifølge JV har en meget stor
del af de to kapitler fået sin opfyldelse i det tyvende århundrede, og Vagttårnsselskabet spiller selvfølgelig
en hovedrolle i den forbindelse.
Retfærdigvis skal det dog nævnes, at JV giver læseren
af både deres gamle og nye Danielsbog et vist indblik i
den historiske baggrund for Daniels omtale af Nordens og
Sydens konger.
Men hvis man ikke sætter sig lidt dybere
ind i dette, og hvis man kun læser Vagttårnets
litteratur om emnet, kan nogle naive sjæle måske forledes til at sluge JVs fortolkninger råt.
Derfor har
jeg kort gjort rede for, hvad der historisk skete i den periode, som disse kapitler handler om. Man kan klikke
sig ind på dette herunder eller fra panelet i højre
side. Men man kan også blot springe det over,
hvis man
har lyst til det.
HVORDAN UDLÆGGES DANIELS BOG KAP. 11 OG 12 AF JV?
Helt frem til Daniel 11:19 følger JV stort set den almindelige anerkendte måde at udlægge kampene mellem
Nordens og Sydens konger på. Men den sidste Nordens
konge, Antiochos IV Ephifanes og dennes bedrifter,
som
det beskrives i Daniel 11:21-45 samt dele af det 12. kapitel, bliver udlagt på en usædvanligt fantasifuld
måde. Ja, selv hvis man forholder sig yderst positivt til denne fortolkning, må man foretage nogle vanvittige
hjernevridninger, hvis man blot skal kunne følge dem
lidt hen ad vejen.
ER VERDENSHISTORIEN FORUDAGT AF DANIEL?
Sagen er den, at JV ikke blot mener, at Nordens og Sydens konger hørte til i den omtalte tidsperiode. De mener faktisk, at begivenhederne omkring Antiochos IV Ephifanes ikke handler om ham, men er intet mindre end
verdenshistorie skrevet på forhånd. Absolut intet sted fra kapitel 11:21-12:13 antydes det, at den omtalte
konge skifter identitet - for ikke at tale om
nationalitet. Hvis man sammenligner
udtrykket "i hans
sted" i 11:20 og 21 med 11:7, vil man desuden se, at "i
hans sted" på ingen måde betyder, at der sker et spring i tiden, eller at en ny verdensmagt afløser en gammel.
Antiochos IV's forgænger Seleukus IV (11:20) bliver
for JV til den romerske kejser Augustus, og dermed har
man med et enkelt vers sprunget ca. 160 år frem i tiden.
Det næste vers, som omtaler Antiochos IV Ephifanes, bliver hos JV til den romerske kejser Tiberius. I hans
regeringstid blev Jesus korsfæstet, og derfor mener JV
også, at pagtsfyrsten, som omtales i 11:22, er identisk
med Jesus Kristus. Her kunne man måske med lidt god vilje følge deres tankegang. Men derefter foretager man
fra vers til vers nogle uhyrlige spring i tiden, fordi man absolut ønsker at lade det sidste i Daniels Bog gå i
opfyldelse i vor tid (iflg. JV: endens tid).
Antiochos' felttog mod Ægypten er beskrevet i Daniel
11:25-26 således: "Han opbyder sin kraft og sit mod mod
Sydens konge og drager ud med en stor hær, og Sydens konge rykker ud til strid med
en overmåde stor
og stærk
hær, men kan ikke stå sig, da der smædes rænker imod ham. Hans bordfæller bryder hans magt, hans hær skylles
bort, og mange dræbes og falder.."
Hvis man tog disse to vers ud af den historiske sammenhæng med hensyn til tid og sted, ja så kunne denne
beskrivelse jo gælde utallige krige.
JV's bog siger, at
disse vers gælder en krig, som udspandt sig omkring år 270 evt. mellem den romerske kejser Octavian som Nordens konge og Ægyptens dronning Septima Zenobia som Sydens konge -
Igen et voldsomt spring i tiden på ca. 200 år.
Fra Daniel 11:26 til 27 sker der et spring igen, og denne gang er det fra år 270 evt. til slutningen af 1800
tallet, altså ca. 1600 år, uden at den bibelske tekst så meget som antyder en sådan tidsforskel. Daniel 11:27
siger: "..Begge konger har ondt i sinde og sidder til
bords sammen og lyver; men det lykkes ikke." Det opfyldes, skriver man (side 256), på Kejser Wilhelm af Det Tyske Rige i slutningen af 1800 tallet,
som nu er Nordens konge, og på England, som hekonge!
Det næste vers (Daniel 11:28) lyder: " Da han er på
hjemvejen til sit land med stort forråd [efter krigen mod Sydens konge] oplægger hans hjerte råd mod den
hellige pagt, og han fuldfører det og vender hjem til
sit land"
Ifølge bogen (side 260) får dette følgende
opfyldelse: "Kejser Wilhelm vendte tilbage til "sit land" eller den fortidige Nordens konges tilstand.
Hvordan? Ved at opbygge en imperialistisk styreform med
det formål at udvide Det Tyske Rige og gøre dets indflydelse gældende viden om".
Om sidste del af verset siger bogen: "Så langt
tilbage som i marts 1880 havde bladet Watch Tower
forbundet Guds Riges oprettelse med udløbet af
"nationernes fastsatte tider" ….
Men den tyske Nordens konge var i hjertet "imod den hellige pagt", den hellige
pagt om Riget. I stedet for at anerkende dette riges styre "gennemførte" kejser Wilhelm "det han havde i
sinde",
idet han fremmede sine egne planer om
verdensherredømmet. Derved såede han sæd til den første verdenskrig".
SKILDRING AF 1. VERDENSKRIG ?
Det næste vers i Daniel 11:29 og 30a lyder "Til den
fastsatte tid drager han atter mod syd, men det går ikke
anden gang som første; kittæiske skibe [skibe fra
Cypern] drager imod ham og han lader sig skræmme og
vender om…."
I bogen (side 261-262) bliver dette til: "Guds
fastsatte tid til at gøre ende på det hedenske herredømme over jorden kom i 1914………I de tidligere konflikter mellem de to konger havde Romerriget som
Nordens konge altid været den sejrende. Men denne gang
"blev ikke som første". Norden konge tabte krigen [1. Verdenskrig]. Grunden hertil var, som englen sagde, :
"Skibe fra Kittim kommer imod ham, og han bliver
nedslået". Hvad var det for skibe?….Under den første verdenskrig viste skibene fra Kittim sig hovedsagelig at være skibe fra England.".
HVORDAN NORDENS KONGE BLIVER HERRE OVER SYDENS
KONGES "GULD OG SØLVSSKATTE"
Daniel 11:42 og 43 siger: "Han [Nordens konge]
udrækker sin hånd mod landene, og Ægypten undslipper ikke. Han bliver herre over guld- og sølvskattene og alle Ægyptens klenodier; der er libyere og etiopere i
hans følge."
Ifølge bogen side 281 er dette gået i opfyldelse på
følgende måde: "Har Nordens konge [her Sovjetunionen]
hersket over Ægyptens [her USA] skjulte skatte? Han har
i hvert fald haft stor indflydelse på
hvordan Sydens
konge [USA] har anvendt sine økonomiske ressourcer. Af
frygt for sin reval har Sydens konge brugt enorme summer
på at opretholde en formidabel hær og flåde og et stort
luftvåben. I den forstand har
Nordens konge "hersket
over", eller haft indflydelse på, Sydens konges konomiske dispositioner. "
JV har klart nok været nødt til at ty til denne meget
søgte fortolkning, fordi deres tidligere udlægning har
slået fatalt fejl. I JV's gamle Danielsbog "Ske din
vilje" var Nordens konge Sovjetunionen,
mens Ægypten i
nutiden var et billede eller et symbol på "den gamle verden, som Jesus og hans efterfølgere ikke var en del
af." (Ske din vilje side 301) (.Åbenbaringen 11:8) Dette
er i den nye bog
blevet ændret, og Sydens konge er nu
England/USA.
Men dengang udlagde man altså Daniel 11:42-43 på
følgende måde: "Det er denne verden, i hvilken den kommunistiske konge er besluttet på at tilvende sig en førende stilling. Han hævder nu,
at han kan erobre verdensherredømmet, "..Hvor langt Nordens konge vil være kommet, når "endens tid" er inde for ham, kan kun
fremtiden vise. Men det er forudsagt, at han skal få kontrol over
alle denne kommercielt og materialistiske
indstillede verdens skatte af guld og sølv, over alle dens klenodier, bl.a. dens olie. De som er denne verdens
naboer [???] billedligt skildret ved Ægyptens naboer,
libyerne og etioperne, vil være at finde i hans følge."
(Ske din vilje side 302-303)
HVEM BLIVER DEN NÆSTE OG DEN NÆSTE OG DEN NÆSTE NORDENS KONGE MON?
Gennem tiden har Nordens konge ifølge JV skiftet identitet utallige gange. I nyere tid - under anden
verdenskrig f.eks. - mente man, at det var
Hitlertyskland, og derfor troede man også, at Tyskland ville vinde krigen.
Herefter blev Nordens konge Sovjetunionen, og man lærte helt frem til Berlinmurens
fald, at Sovjetunionen ville bestå til Harmagedon. Ja
Sovjetunionen ville oven i købet blive den førende
verdensmagt.
Da det nu slog fejl, så skriver man derfor i den nye bog (side 281) følgende om, hvem den
fremtidige Nordens konge vil være: "Kun tiden kan
besvare dette spørgsmål, og vi gør klogt i ikke at spekulere! "
HVAD MED DANIEL KAPITEL 12 OG DE SIDSTE VERS I
DANIEL KAP. 11?
Det skal her siges, at den sidste konfrontation mellem Nordens konge (Antiochos IV Ephifanes) og Sydens
konge (11:40-45) ikke fandt sted på den tid, og heller ikke ved Jerusalems ødelæggelse i år 70 eller senere
endnu. Og ud fra versene fremgår det ikke, at Nordens konge skifter identitet. Ved denne sidste konfrontation,
som altså aldrig har fundet sted, falder Nordens konge også ind i det herlige land (Israel).
Videre i Daniels
Bog kap. 12 står der, at "til den tid skal Mikael stå frem, den store fyrste", og en stor trængsel uden
fortilfælde bryder løs. Men på den tid skal Guds folk frelses.
En opstandelse af de døde finder herefter sted,
og så skal "de forstandige stråle som himmelhvælvingens
glans." (12:1-5) Herefter spørger en engel en anden
engel: " Hvor længe varer det,
før disse sælsomme ting er til ende?" Hertil svarer englen: "én tid to tider og en halv tid [3½ tid]". "Når hans magt, som knuser det
hellige folk, er til ende, skal alle disse ting
fuldbyrdes"
Hertil spørger Daniel om, hvad det sidste af
disse ting er, og englen svarer: "Fra den tid, det daglige offer ophæves og ødelæggelsens vederstyggelighed
rejses,
skal der gå 1.290 dage. Salig er den, der holder ud og oplever 1.335 dage."
ER TIDSPUNKTET FOR BIBELSTUDENTERNES ÅRSTEKST FOR 1915 MON FORUDSAGT AF DANIEL?
Hvordan er dette da gået i opfyldelse ifølge JV's nye
Danielsbog? De 3½ tid begyndte, skriver man, den 31.12. 1914, fordi man da havde en årstekst for 1915, der lød: "Kunne I drikke den kalk,
som jeg skal drikke?" Man skal
her lægge mærke til, at der kun er tale om noget fiktivt, altså en årstekst. Ingen begivenheder markerede nemlig de 3½ års begyndelse. Ifølge bogen endte perioden i midten af 1918,
hvor ledende inden for
Vagttårnsorganisationen blev fængslet i en kortere periode (ca. 9 mdr.). USA gik først ind i krigen i 1917,
så derfor havde bibelstudenterne indtil da kun mødt en
vis modvilje fra samfundets side,
og deres organisation var på ingen måde "knust". Det blev den derimod efter
fængslingen af de ledende, men kun en kort tid (side 294-296). Hvordan man derfor kan få de 3½ tid til at
ende på det tidspunkt,
hvor "forfølgelsen" starter, er
mig en gåde. Og hvordan man kan få det til at hænge
sammen med englens spørgsmål om, hvornår "disse sælsomme
ting var til ende" (konfrontationen mellem
Nordens og
Sydens konge, Mikael, der står frem, og de dødes opstandelse) er for mig komplet uforståeligt.
"Det daglige offer", skriver man, var bibelstudenternes forkyndelse, som blev standset i midten af 1918, og "ødelæggelsens vederstyggelighed" var dengang Folkeforbundet (senere FN),
der blev oprettet i
januar 1919. Ifølge deres logik var det derfor fra
foråret 1919, at de følgende 1.290 dage skulle regnes,
som var "det sidste af disse ting" (12:8), og de endte i
efteråret 1922, fordi der da
(som så mange andre gange) blev holdt et stort stævne. Det var denne gang i Cedar Point, Ohio i USA, som ifølge JV skulle have været noget
ganske særligt (side 297-303). De sidste 1.335 dage (12:13) lader man gå
i forlængelse af de 1.290 dage, og de slutter således i 1925. På dette tidspunkt var det, at Rutherfords proklamation: "millioner af nulevende
mennesker skal aldrig dø" viste sig at være en fiasko,
for han havde
profeteret, at "den nye verden" skulle
tage sin begyndelse i dette år. Mange forlod derfor
organisationen, men de, der blev tilbage, skulle altså være "de salige" i Daniels Bog, "som holdt ud
og
oplevede 1.335 dage!" (Side 303-305)
BETRAGTNINGER TIL SLUT
Skønt "Giv agt på Daniels profetier" klart skriver,
at "ødelæggelsens vederstyggelighed" er det samme som
Folkeforbundet og FN, så kan det undre, at de i samme bog (side 232) nævner,
at Jesus henviser til "ødelæggelsens vederstyggelighed" (Mattæus 24:15), som er omtalt ved profeten Daniel (11:31), og kæder dette sammen med Jerusalems ødelæggelse i år 70. Hidtil har
man i den
sammenhæng kun henvist til vers 27 i Daniel
kap. 9, der handler om de 70 åruger. At man i den nye
bog nu også bruger 11:31 i samme forbindelse, kan måske
forklares ved, at de tillægger profetierne om Jerusalems
ødelæggelse en dobbelt opfyldelse - hvilket igen tvinger dem til at komme med nogle, efter min mening, vanvittige
fortolkninger. Men det skal jeg ikke komme videre ind på
her.
Så kan man jo spekulere sig til vanvid over, hvorfor det sidste i Daniels Bog ikke fik sin opfyldelse dengang. Var Daniel i virkeligheden en sand profet? og hvis ikke - hvorfor henviser Jesus da til ham i sin profeti
om Jerusalems ødelæggelse? Nu var det således
dengang, at jøderne udmærket var bekendt med den
historiske beretning, som var omtalt i Makkabærbøgerne
og hos Daniel. Hvert år fejrede jøderne nemlig en højtid
til minde om genindvielsen af templet i år 165 f.v.t. (Johannes 10:22). Jesus, der selvfølgelig også kendte
den del af jødernes historie,
kunne derfor ikke have ment, at det, der var "omtalt ved profeten Daniel", slet ikke havde fået sin opfyldelse 165 f.v.t., men derimod
at templet kort før Jerusalems ødelæggelse skulle
vanhelliges endnu engang,
som det skete på Antiochos' tid - ja ikke nok med det - denne gang skulle der ikke
"lægges sten på sten tilbage."
Men bortset fra det, så er det for en stor del på
grund af Jesu ord fra Mattæus 24:15,16, at Daniels Bog i
det hele taget er blevet taget med i den bibelske kanon. Jamen omtaler Jesus da ikke Daniel som en profet? -
så hvorfor er det sidste i Daniels Bog da ikke gået i opfyldelse? Det kan man selvfølgelig have flere meninger
om. Personligt tror jeg ikke, at Jesus behøvede at
anerkende Daniel som en sand profet, selvom han omtaler
ham som "profeten Daniel". Det har sikkert dengang været
almindeligt at benævne hans skrifter således. Der er
også den mulighed, at udtrykket profeten er en senere
tilføjelse. Selv JV erkender jo, at bibelvers,
som ikke er med i de ældste håndskrifter, kan være senere
tilføjelser, og ingen af de ældste håndskrifter går så
langt tilbage som til tiden før Jerusalems ødelæggelse
(Se Johannes kap. 8 i Ny Verden-oversættelsen og
Johannes 8:1 i den aut. danske oversættelse af 1948).
Derudover er der mange forskere, der mener, at hele
Daniels Bog ikke er skrevet på samme tid. Der er forskel
på sproget (aramæisk og hebraisk) og på selve stilen i
første og sidste del, dog ikke sådan, at der er en knivskarp deling. Men alt dette vil her være for
omfattende at komme ind på.
Til sidst vil jeg sige, at læserne naturligvis selv
skal tage stilling til, hvad de mener om Daniels Bog -
og så i øvrigt - håber jeg - bevare deres sjælefred.
|