HAD TIL FRAFALDNE

Fra Vagttårnet 15. juli 1992

Frafaldne hører til dem der viser deres had til Jehova ved at gøre oprør mod ham. Nogle frafaldne hævder at de kender og tjener Gud, men samtidig afviser de nogle af de læresætninger og krav der findes i hans ord. Andre hævder at de tror på Bibelen, men de vrager den organisation Jehova benytter og forsøger aktivt at hindre dens virke.

Når de med overlæg vælger det forkerte efter at have fået kendskab til det der er sandt, når ondskaben bliver så indgroet at den er en uadskillelig del af deres personlighed, så må en kristen uvægerlig hade (i ordets bibelske forstand) dem der har knyttet ubrydelige bånd til det onde.

De er ikke nysgerrige efter at få indblik i frafaldnes tanker. Tværtimod „ledes" de ved dem der har gjort sig selv til Guds fjender, men de overlader hævnen til Jehova. — Job 13:16; Romerne 12:19; 2 Johannes 9, 10.

Kristus hadede lovløshed — Gør du også det?



5 Dernæst er der den form for had vi i øjeblikket behandler. Den indebærer tanken om at man nærer en sådan modvilje eller stærk afsky for nogen eller noget at man undlader at have noget med denne eller dette at gøre. I Salme 139 omtales denne form som et „fuldkomment had". David siger: „Hader jeg ikke dem der hader dig, Jehova, og ledes jeg ikke ved dem der rejser sig mod dig? Med fuldkomment had hader jeg dem. Mine fjender er de blevet." — Salme 139:21, 22.

10 Jesus viste også sit had til lovløshed og synd ved at holde sig fuldstændig fri af disse ting. Derfor kunne han spørge sine modstandere: „Hvem af jer beviser at jeg er skyldig i synd?" (Johannes 8:46) Jesus var „loyal, ufordærvet, ubesmittet, skilt fra syndere". (Hebræerne 7:26) Peter bekræftede dette da han skrev at Jesus ’ikke begik synd, og at der heller ikke blev fundet svig i hans mund’. — 1 Peter 2:22.

10 Jesus viste også sit had til lovløshed og synd ved at holde sig fuldstændig fri af disse ting. Derfor kunne han spørge sine modstandere: „Hvem af jer beviser at jeg er skyldig i synd?" (Johannes 8:46) Jesus var „loyal, ufordærvet, ubesmittet, skilt fra syndere". (Hebræerne 7:26) Peter bekræftede dette da han skrev at Jesus ’ikke begik synd, og at der heller ikke blev fundet svig i hans mund’. — 1 Peter 2:22.

19 Vort had til lovløshed kommer også til udtryk i vor holdning til de frafaldnes virke. Vi bør have den samme holdning til frafaldne som David, der sagde: „Hader jeg ikke dem der hader dig, Jehova, og ledes jeg ikke ved dem der rejser sig mod dig? Med fuldkomment had hader jeg dem. Mine fjender er de blevet."(Salme 139:21, 22)

Vore dages frafaldne har gjort fælles sag med „lovløshedens menneske", kristenhedens gejstlighed. (2 Thessaloniker 2:3) Som Jehovas loyale vidner har vi derfor intet tilfælles med dem. Da vi er ufuldkomne kunne vore hjerter let have en tendens til at blive kritiske over for vore brødre. Som enkeltpersoner er de der tilhører „den trofaste og kloge træl" ufuldkomne mennesker. (Mattæus 24:45-47) Men denne skare er trofast og klog.

Frafaldne fokuserer for egen vindings skyld på fejl eller tilsyneladende fejl begået af brødre som fører an. Vor sikkerhed afhænger af om vi undgår de frafaldnes propaganda som var det gift, hvilket det i virkeligheden er. — Romerne 16:17, 18.

20 Vi har set at verden er fyldt med lovløshed, der er synonymt med synd. Det er ikke nok at vi elsker retfærdighed; vi må også hade lovløshed. Nogle af dem der er blevet udstødt af den kristne menighed mente måske at de elskede retfærdighed, men de hadede ikke lovløshed i tilstrækkelig grad. Vi har også set hvorfor vi bør hade lovløshed. Det er nødvendigt hvis vi skal have en god samvittighed og bevare vor selvrespekt. Hvis man praktiserer lovløshed er man desuden illoyal mod Jehova Gud. Lovløshed medfører også at man kommer til at høste en bitter frugt — elendighed, fordærv og død. CITAT SLUT